Recenzent: Romikus

85 %

70 %
95 %
90 %

92 %

7

Děj začíná ve věznici Abbot, do které je hlavní hrdina s přezdívkou Torque převezen za vraždu své ženy a dítěte. Eskorta s ním prochází chodbou a a my se vracíme do jeho vzpomínek (video sekvence v enginu hry podané jako starý útržkový film), které se prolínají do reality, a zjišťujeme, že vrahem zřejmě není on! Velmi útržkovitý film dává volnost naší fantazii a můžeme jen spekulovat o tom, co se vlastně stalo. Po příchodu do cel a krátkém obeznámení se situací dochází najednou v celém komplexu věznice k výpadku elektrické energie. Začnou se dít velmi brutální vraždy osazenstva cel a strážných…

Vašim cílem ve hře je tedy pomoci Torquovi přežít a zjistit, co se vlastně stalo s jeho rodinou. Kdo je zabil? Sám Torque v pomatení smyslů nebo někdo jiný? Různé vize, flashbacky, telefonáty a události, které budete sledovat na kamerách věznice vás budou provázet celou hrou a dotvářet děsivě jedinečnou atmosféru.

Děj celé hry se odehrává v depresivním prostředí vězení a přilehlém okolí. Potkáte zde spoustu postav přeživších vězňů a monster, které mistrovsky ztvárnil Stan Winston tvůrce postavy vetřelce ze známé filmové série. První monstrum, které ve hře potkáte je Slayer - místo končetin má čepele a jeho tělo je pokryto mumifikovacími obvazy. Tyto bytosti se pohybují po zemi i po stěnách, a když se přibližují (ještě předtím než je uvidíte), uslyšíte jejich charakteristické ťukání čepelemi o podlahu a skřípání čepelí o stěny, vizuálně doprovázené jiskřením kovu o kámen. Jedním z nejzajímavěji ztvárněných monster je manliner plazící se po zemi. Manliner má po těle zapíchané injekční stříkačky s plazmově nazelenalou tekutinou a snaží se vám je buď hozením nebo přímo vpíchnutím vpravit do těla a způsobit vám tak nejen ztrátu zdraví, ale i rozostření obrazu vypadající jako halucinace. Další pamětihodné monstrum fester se pohybuje pod zemí a při vynoření vás napadne ostnatou koulí na řetězu. Nevinně vypadající holčičky proměňující se v ohnivé běsnící bestie a snažící se vás upálit za živa jsou poslední ukázkou toho, co vás čeká. Více prozrazovat nebudu, abych vás nepřipravil o překvapení.

Suffering je tedy, jak už asi tušíte, hra spadající do žánru survival hororu. Protože se nemůžete prostředím zamořeným krvežíznivými bestiemi procházet s prázdnýma rukama, máte k dispozici poměrně široký zbraňový arzenál (brokovnice, pistole, plamenomet, molotov…), stejně jako v klasických střílečkách. Na řadě místech potom musíte vyřešit nějaké ty puzzlíky typu - jak se dostanu dál (přepínače, bedny, nálože, stroje..) po vzoru akčních adventur typu Tomb Raider.

Zajímavým prvkem, kterým autoři obohatili hru je možnost rozhodování, zda pomoci ostatním obyvatelům věznice nebo si hledět svého a cynicky přihlížet masakru ostatních. Výsledkem je jeden ze tří možných konců – negativní, neutrální a pozitivní. Jak asi tušíte, negativní konec znamená… Torque je vrah, pozitivní pak pravý opak. Nikdy nezapomenu na situaci, kdy jsem se ve věznici v plynové komoře díval na výjev smrti policisty, který se ukryl ze strachu před tím, co se děje, právě do plynové komory a byl usmrcen jednou z bizardních hlavních postav hry - doktorem Lovejoyem. Na tomto místě bylo navíc zajímavé, že jsem mohl popravu provést sám, ale tím bych se samozřejmě přiblížil negativnímu konci hry. Po spuštění popravy, kdy jsem sledoval dusícího se policistu, se najednou za sklem, které oddělovalo místnost pro přihlížející popravě od popraviště, zahlédl slayera, který byl dvakrát větší než doposud spatření slayeři. Snažil se rozbít sklo a dostat se dovnitř ke mně, přičemž to byla zároveň moje jediná úniková cesta z komory, ve které jsem se začal dusit plynem i já. Některé scény jsou prostě docela ujeté…

Návrh levelů je vynikající a v rámci každé části na vás čeká nějaký do příběhu zapadající boss. Pohyb hrou je v některých místech dokonce nelineární – je na výběr více možných cest a vyplatí se je vyzkoušet všechny, protože mnohdy naleznete unikátní zbraň, kterou byste jinak vůbec neměli. Já jsem například za celou hru nenašel plamenomet, který je ve hře v místech, kudy jsem prostě nešel. Když vám teče do bot, tak se hlavní hrdina může změnit na určitou dobu v obrovské vraždící monstrum (po nabití příslušné schopnosti). Časté používání této schopnosti vás ale vede opět k negativnímu konci. Boje jsou velmi dynamické a na nejvyšší obtížnosti je naprosto nutné být neustále v pohybu, kvůli přesile protivníků, kteří vás čekají. Je to pak velice adrenalinový zážitek.

Suffering je možné hrát z pohledu vlastních očí a la klasická FPS (a někdy je to vyloženě zapotřebí) nebo, a to je lepší řešení, převážně z pohledu třetí osoby. Grafika hry je velmi slušná a má ten správný hororově laděný šmrnc. Jediné, co se dá vytknout je fakt, že textury jsou v FPS zobrazení méně detailní, což je daň za současné vydání hry na více platforem (PC, Playstation 2, XBox). Modely monster jsou velmi precizně provedené a rozpohybované, od dob vetřelce jsem neviděl nápaditější monstra ve filmu či jiné hře. Je to doslova galerie naprosté zvrácenosti a noční můry. Suffering je fantasticky ozvučený, plný skřípání, naříkání a hrůzu nahánějících zvuků, opravdu není, co by člověk mohl vytknout. Z dnešního pohledu jde hru bez problémů hrát na běžné konfiguraci, ale v době vydání, tj. roku 2004, byla velmi nenáročná na výkon celého počítače.

Průměrné hodnocení, kterého se Suffering celosvětově v periodikách a herních webech dočkal, bylo velmi solidních 80%, bohužel tomu naprosto neodpovídala celková prodejnost. Jedná se o špičkový trhem nedoceněný klenot - akční survival horror s pohlcující atmosférou.

Vyřešte rovnici: 3 + 1 =

skrátka cooool - 100 %
f - 100 % fw