Recenzent: Cybermage

88 %

90 %
95 %
88 %

84 %

8

Portal je naprosto jedinečná logická hra z roku 2007, distribuovaná přes Steam nebo v balíku Orange Box spolu s Half-Lifem 2, Epizodou One a Epizodou Two. Vychází ze zhruba dva roky starého nezávislého studentského projektu Narbacular Drop, který se známé firmě Valve natolik zalíbil, že se studenty vytvořili profesionální verzi, běžící na enginu Source (Half-Life 2, Dark Messiah of Might and Magic, Vampire: The Masquerade - Bloodlines). Hru hrajete z pohledu vlastních očí a je založená zejména na fyzikálních hádankách, které tolik proslavil právě Half-Life 2. Ačkoli se jedná o logickou hru, má velice zajímavý příběh.

Celá hra se odehrává ve výzkumném ústavu společnosti Aperture. Ocitáte se v roli ženy Chell v jednoduché malé laboratorní místnosti, vybavené jen postelí, toaletou a stolečkem. Počítačový hlas, patřící umělé inteligenci, vám sdělí, že musíte projít nějakou sérií testů. Za chvíli obdržíte zařízení, které je schopné na některých zdech, podlahách a stropech vytvářet portály (průchozí teleporty). Na začátku můžete vytvořit jenom jeden modrý, později také druhý oranžový. Pokud vytvoříte další portál téže barvy, tak starší zmizí. Portály můžete procházet tam a zpátky, takže když se máte třeba dostat přes nepřeskočitelnou propast, není nic jednoduššího, než vystřelit na protější zeď oranžový portál, otočit se za sebe a do zdi vystřelit modrý portál a konečně přejít modrým portálem do oranžového, čímž propast překonáte. Portály také procházejí předměty. Jak se dostáváte do dalších a dalších levelů, tak dojde na použití kostek, kterými zatěžujete tlačítka, nebo plasmových koulí (opět viz. Half-Life 2), které musíte „proportálovat“ do speciálních lapačů, čímž se otevřou další dveře. Portal také počítá se zákonem zachování hybnosti (jak rychle do portálu vletíte, tak rychle z něj vyletíte na druhé straně), čehož se dá využít v momentě, kdy se třeba potřebujete dostat přes zeď, kterou ale nemůžete přeskočit. Na protější zdi ve větší výšce vyrobíte portál, do druhého skočíte třeba ze tří metrů, a jste za zdí. Na každé zdi také nejde portál vytvořit, někdy je třeba skočit a vytvořit portál za letu a podobně. V některých levelech vám cestu znepříjemní obranné věže nebo smrtící kapalina. Umělá inteligence stále komentuje Váš pokrok, někdy Vám lže nebo si z Vás dělá legraci. V jednom z levelů na začátku obdržíte kostku, na které je na každé straně namalované srdíčko a tato kostka Vás provází celým levelem, pročež má umělá inteligence neustále nějaké komentáře. Celou dobu v podstatě nevíte, k čemu se máte finálně dopracovat, jenom jste ujišťováni, že pokud testy projdete, tak na konci Vás čeká sladká odměna (koláč či dort, anglicky cake). Časem poznáte, že není všechno, jak se zdá, zjistíte, že pravděpodobně nejste jediní, kdo testy procházel. Stále častěji budete narážet na podivné nápisy (There is no cake). A když už to vypadá na konec, přichází parádní dějový zvrat. Některé aspekty hry mi připomínají takovou odlehčenou verzi známého kanadského filmu Kostka.

Celkově je Portal neuvěřitelně chytlavý a nenechá Vás vydechnout, dokud se nedostanete na konec. Na konci hry Vás čekají neuvěřitelně vypracované credits, ze kterých jde skoro každý naprosto do kolen. To nejde popsat, to se musí zažít. Portal obsahuje celkem devatenáct různě dlouhých levelů a herní doba činí nějaké tři čtyři hodiny, ale další možnost je projít levely 13 až 18 znovu se složitějšími hádankami nebo na čas, případně projít celou hru znovu ve stále oblíbenějším tzv. commentary modu, ve kterém autoři popisují jak udělali to či ono. Hned týden po příchodu hry na trh se objevili první fanouškovské levely, takže o zábavu bude jistě postaráno pro všechny, kteří by si rádi střihli nějaký ten nášup.

Technicky není Portalu co vytknout, přestože se jedná o logickou hru, tak běží na jednom z momentálně nejlepších enginů a podle toho taky vypadá. Zvuky jsou v podstatě dost podobné tomu, co všichni znají z Half-Lifu 2. Hudby si sice moc neužijete v průběhu hry, zato počkejte na credits a uslyšíte neslýchané. Za celou dobu jsem se nesetkal s žádným technickým problémem nebo pádem hry.

Podtrženo sečteno, Portal je naprosté zjevení, jaké tady nebylo dlouhou dobu. Vyrazil mi prostě dech, protože bych nečekal, že logická hra mě může tak nehorázným stylem doslova přikovat k monitoru. Mohl být možná jen o něco delší a trochu těžší, což ovšem není nic, co by nespravili ony zmiňované fanouškovské mapy.

Vyřešte rovnici: 8 + 4 =

Vipadá dobře chtěl bich jí vyskoušet. - 0 % Rudolf K.
- 100 % Kohout R.
Je to super hra kdo si ji zahraje tomu se ta kostička a ty portály vryjou do mosku jako kulka hlídacího robota. - 100 % Lukas
Tahle hra prostě nemá chybu... skoro :) - 100 % Paulos
Kdo se dopracoval na konec může jen potvrdit že závěrečné credits jsou úžasné, nic podobného jsem ještě ve hře nezažil :D Ten song si musim pouštět stále znova a znova. jen doufám že bude vycházet více takto nápaditých titulů. P.S. "Cake is a lie" - 100 % Guilld
Nejlepsi hra jakou sem kdy hral. Genialni napad, uzasny pribeh a nemate nekdo nahodou text na to Still Alive ? :-) - 100 % Fleg
Opravdu originální záležitost, atmosféra sterilního prostředí nějaké lehce zvrácené laboratoře je opravdu jedinečná. Bavil jsem se dobře, leč nikoliv skvěle... - 75 % Caehar
Nejlepší část Orange Boxu, humor a logika v jednom fantastickém provedení. - 95 % Zalost